Over waardering en herwaardering

Wij hebben De wil om ieders talent te erkennen en te ontwikkelen. De wil om werk, in welke vorm dan ook te erkennen en te waarderen. Niemand is gewoon, iedereen is bijzonder. Ieder werk is de moeite waard en verdient waardering. Het klinkt eigenlijk zo vanzelfsprekend, maar dat is het nog niet.

De beelden van een overvol Schiphol, voorjaar 2022, waren haast huiveringwekkend. Door tekort aan bagage-afhandelings- en beveiligingspersoneel moesten veel vluchten worden geannuleerd. Ook de horeca heeft een personeelstekort. Verschillende restaurants en cafés hebben hun openingstijden aangepast: “Wij zijn van maandag tot en met woensdag gesloten”. De achterstanden in de zorg, na corona, zijn moeilijk in te lopen. En zo zijn er meer sectoren waar het tekort aan personeel nijpend is.

Voor het personeelstekort zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. Gebrek aan waardering is er zeker een van. Ambachtelijk werk, werk waarbij je je handen uit de mouwen steekt, is al jaren uit de mode. Iedereen zo lang mogelijk naar school.

Het gevolg is dat het enorme belang van doe-werk uit het oog is verloren. En daarmee ook het respect en de waardering voor doeners. Kiezen voor een vak waarvoor je je handen nodig hebt, of waarvoor een empathische instelling is vereist, zoals zorg en onderwijs, is daardoor niet meer vanzelfsprekend. Dat moet veranderen. We moeten de waarde van doe-werk weer herkennen en erkennen. Een herwaardering van doeners.

Cookies on ADG
We and third-parties use cookies on our website. We use cookies for statistical, preferences and marketing purposes. Google Analytics cookies are anonymized. Your preference can be changed by clicking 'Change options'. By clicking 'Accept' you accept the use of all cookies as described in our privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeuren
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statistisch
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.