Klimaatneutraal & Klanten helpen verduurzamen
Waarom is klimaatneutraal & klanten helpen verduurzamen belangrijk?
Om de effecten van klimaatverandering tegen te gaan, spraken wereldleiders in 2015 af om de gemiddelde temperatuurstijging op aarde te beperken tot aanzienlijk minder dan 2° C. De Europese Unie vertaalde dit Parijsakkoord naar het doel om klimaatneutraal te zijn in 2050, met als tussendoel 55% reductie van broeikasgassen-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990. ADG respecteert deze afspraken en committeert zich hier ook aan.
Tegelijk zetten wij ons in om onze klanten te helpen verduurzamen. ADG en haar bedrijven komen bij tienduizenden organisaties over de vloer, waardoor wij hier een grote impact kunnen hebben.
Kansen en bedreigingen
Door in te zetten op verlagen van broeikasgassen en onze klanten te helpen dit ook te doen, kunnen ADG-bedrijven klanten behouden en aantrekken. Het niet inzetten op reductie broeikasgassen heeft tot risico dat we klanten en aanbestedingen gaan missen en niet kunnen voldoen aan klimaateisen.
Impact van ADG
ADG heeft als organisatie op dit moment nog een negatieve impact op klimaatveranderingen, doordat onze waardeketens (zowel eigen bedrijfsvoering als de keten) nog niet klimaatneutraal zijn. Door het verlagen van fossiele energie in eigen bedrijfsvoering en door circulair gebruik van materialen kunnen we de negatieve impact verkleinen.
Aanpak
Op basis van de inzichten uit de materialiteitsanalyse, de uitvraag in de rapportagestandaard ESRS E1 en de uitkomsten van de GAP-analyse, is in 2023 een aanpak voorbereid om ADG breed de doelen en maatregelen in lijn te krijgen met het Parijsakkoord.
Deze aanpak richt zich in 2024 op het inzichtelijk maken (geconsolideerd) van de CO2-voetafdruk, scope 1 + 2 en mobiliteitscategorieën in scope 3. Het doorrekenen van de effecten van de getroffen en geplande maatregelen die bijdragen aan reductie CO2-uitstoot, zijn onderdeel van de aanpak in 2024.
Concrete acties 2024
- Inrichten geconsolideerde CO2-registratie.
- Meten geconsolideerde CO2-uitstoot van scope 1 en 2 en gedeeltelijk van scope 3 (mobiliteit).
- Opvragen CO2-uitstoot in onze keten bij ketenpartners (overige scope 3).
- Opstellen van doelen reductie CO2 voor 2025.
Voorbeelden
Duurzame handschoenen
Drie grote landelijke schoonmaakbedrijven Asito, CSU en Gom stappen gezamenlijk over op duurzame handschoenen als alternatief voor de gangbare nitril wegwerphandschoen. De nieuwe handschoenen, de Gloovy Eco Gloves, worden op een milieuvriendelijkere wijze geproduceerd en zijn recyclebaar.
Vervoer onder de loep
Vervoer is een grote factor bij de CO2-uitstoot van ADG en haar bedrijven. Daarom zijn er op dit vlak allerlei maatregelen genomen. Zo worden er alleen nog elektrische auto’s aangeschaft voor het gehele leasewagenpark van alle ADG-bedrijven, zodat binnen enkele jaren geen leaseauto’s meer op fossiele brandstof rijden. Daarnaast worden bij verschillende ADG-bedrijven initiatieven ontplooid om ook het woon-werk verkeer van medewerkers te verduurzamen, bijvoorbeeld bij de thuiszorgmedewerkers van TSN.
Nieuw pand HEYDAY
Vorig jaar verhuisde HEYDAY naar een nieuw pand in Den Bosch. Duurzaamheid is hierbij ontzettend belangrijk. HEYDAY is een samenwerking aangegaan met een leverancier die werkt met circulair meubilair. Maar ook met de verbouwing is duurzaamheid centraal gehouden, de indeling is alleen aangepast waar dit noodzakelijk was. Dat betekent dat er bewust is gekozen om bijvoorbeeld niet alle vergaderruimtes te verplaatsen, maar intact te houden.