Ontwikkeling & Gezonde medewerkers

Waarom is ontwikkeling en gezonde medewerkers belangrijk?

In de huidige krappe arbeidsmarkt is het essentieel de bestaande medewerkers gezond en tevreden te houden. De ontwikkeling van onze mensen zorgt ervoor dat mensen blijvend gekwalificeerd zijn om hun taken uit te voeren en draagt bij aan de tevredenheid. Fysieke en financiële gezondheid zorgt ervoor dat mensen niet uitvallen en ook op langere termijn inzetbaar blijven. 

Kansen en bedreigingen

Gezondheid is het grootste goed van een mens. Door te investeren in de gezondheid van onze medewerkers voorkomen we verzuim en langetermijnuitval. Door onder andere de inflatie hebben veel Nederlanders financiële zorgen. Deze zorgen kunnen leiden tot uitval of fysieke  gezondheidsklachten. Andersom kan een werkgever door oog te hebben voor (financiële) gezondheid van haar medewerkers waardering tonen voor hun inzet. 

De ontwikkeling van medewerkers zorgt ervoor dat ADG blijvend vakkrachten met kennis van zaken aan onze klanten kan aanbieden. Daarnaast leidt het tot een vermindering van het verloop. 

Aanpak

De komende tijd zullen we – aan de hand van de theorie van positieve gezondheid – beleid uitwerken rondom dit thema. Gezamenlijk met de ADG-bedrijven zullen we doelen stellen waarlangs we ons succes op dit thema kunnen meten. Dit gaat verder dan fysieke en financiële gezondheid. Ook zaken als mentaal welbevinden en zingeving horen hierbij. Om dit te borgen, zal ADG ook aandacht hebben voor leidinggevende vaardigheden. 

In 2023 is de Employee Journey ingesteld bij alle ADG-bedrijven. Deze methode zorgt ervoor dat we een continu beeld hebben van de impact van de acties die we rondom dit thema uitzetten. Met de oprichting van onze eigen arbodienst ArboVooruit in 2023 hebben we al een eerste stap gezet. 

Concrete acties 2024

  • Werkgroep instellen met alle ADG-bedrijven. 
  • Beleid, doelen en acties vaststellen. 

Voorbeelden

Employee Journey

Voor alle ADG-bedrijven is de employee journey in kaart gebracht. We hebben onderzocht welke contactmomenten tussen de werkgever en de medewerkers grote impact hebben op de tevredenheid en loyaliteit van de medewerkers. Van daaruit werken we aan de verbetering van deze contactmomenten. Door continue metingen weten we precies welke interventie het gewenste effect heeft en werken we aan een constante verhoging van de loyaliteit van onze mensen.  

Geldfit / Nederlandse Schuldhulproute (NSR)

ADG was via ons buddyprogramma FiKks betrokken bij de totstandkoming van de Nederlandse  Schuldhulproute. Dit is momenteel de standaard hulproute voor mensen die in financiële problemen komen. Ook ADG medewerkers met schulden maken gebruik van de NSR. 

ArboVooruit

ArboVooruit is ADG’s eigen arbodienst. Door een eigen arbodienst in het leven te roepen, kunnen we er zeker van zijn dat onze mensen bij ziekte de aandacht krijgen die ze verdienen, op de manier die bij ons als familiebedrijf past. Daarnaast krijgt ArboVooruit een belangrijke taak bij het voorkomen van verzuim. 

Cookie op ADG
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op 'Verander opties' te klikken. Door op 'Accepteren' te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeuren
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statistisch
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.